Drinken en rijden: 43 % van de Belgische bestuurders geeft toe al eens dronken achter het stuur te zitten

 

Uit een internationaal onderzoek* in 38 landen blijkt dat de Belgische bestuurders het slechtste scoren wat betreft alcoholgebruik achter het stuur. 

Maar liefst 43 % van de Belgen geeft toe de voorbije 12 maanden onder invloed van alcohol gereden te hebben. De tweede slechtste leerlingen van de klas zijn de Fransen (41 %), gevolgd door de Spanjaarden (35 %) en de Portugezen.

Wist je dat …

  • Alcohol de tweede belangrijkste oorzaak van ongevallen is na overdreven snelheid?
  • Je verzekering in de meeste gevallen niet tussenkomt als je een ongeval hebt?
  • Een alcoholslot kan worden opgelegd voor feiten begaan vanaf 1 juli 2018?

Tweede belangrijkste oorzaak van ongevallen na overdreven snelheid 

Hoewel talloze campagnes voortdurend herhalen dat alcohol en rijden niet samengaan, zien de Belgen volgens de woordvoerder van Vias de ernst van het probleem nog steeds niet in. En dat in tegenstelling tot andere landen, zoals Nederland, waar bestuurders nooit achter het stuur kruipen als ze een glaasje te veel op hebben.

Enkele tips voor jouw veiligheid en die van de anderen

  • Duid een BOB aan
  • Kies voor het openbaar vervoer
  • Keer te voet terug naar huis
  • Bel een taxi
  • Raad dronken personen af om achter het stuur te kruipen

Vergeet ook niet dat het verboden is om dronken met de fiets of de moto te rijden. In België geldt de maximale hoeveelheid van 0,5 promille alcohol per liter bloed zowel voor wagens als voor (motor)fietsen.

Je verzekeringen komen in de meeste gevallen niet tussen

Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering

  • Volgens de wegcode moet degene die schade berokkent aan een derde die ook vergoeden. Daarom is elke eigenaar van een motorrijtuig wettelijk verplicht een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
  • Nadat de verzekeringsmaatschappij de slachtoffers heeft vergoed, kan zij in bepaalde gevallen de uitbetaalde schadevergoeding terugvorderen van degene die aansprakelijk is voor het ongeval als hij of zij dronken reed.

Omniumverzekering

  • Zelfs als je een omniumverzekering hebt, riskeer je een gepeperde rekening. De meeste omniumverzekeringen dekken de eigen stoffelijke schade niet in geval van alcoholintoxicatie en/of dronkenschap.

Bestuurdersverzekering

  • Hetzelfde geldt voor de bestuurdersverzekering als je gekwetst raakt.

Ongeveer 10 pintjes in 2 uur tijd = alcoholslot verplicht

 Nieuwe wet voor feiten begaan vanaf 1 juli 2018:

  • Rechters zijn voortaan verplicht om een alcoholslot op te leggen aan bestuurders die betrapt werden met meer dan 1,8 promille alcohol in hun bloed.
  • In sommige gevallen zijn rechters verplicht om een alcoholslot op te leggen aan zware recidivisten met tweemaal een alcoholintoxicatie van 1,2 promille binnen de drie jaar.

  • Voor andere alcoholovertredingen (intoxicatie vanaf 0,8 promille, bij dronkenschap, bij lichtere recidive) behouden rechters de mogelijkheid om het alcoholslot op te leggen, maar zijn ze er niet toe verplicht.

WAT IS HET PRIJSKAARTJE? ZO’N 3500 EURO** OF MEER!

Naast de prijs voor het alcoholslot en de installatie ervan, moet je ook een omkaderingsprogramma volgen dat 1210 tot 2178 euro kost naargelang de duur van het opgelegde programma. Tot slot draai je ook op voor de boete, de kosten voor het terugbezorgen van je rijbewijs, enzovoort.

Waakzaamheid, gezond verstand, onthouding, veiligheid

Na 40 jaar is de slogan ‘Drinken en rijden gaan niet samen’ nog altijd heel actueel.

  • Als je je ondanks je goede voornemens laat meeslepen door de leuke sfeer en toch drinkt, kruip dan niet achter het stuur!
  • Probeer niet te berekenen hoeveel glazen alcohol je lichaam heeft afgebroken na x aantal tijd. Dat is zeer riskant. Dat hangt namelijk af van verschillende factoren zoals je geslacht, gewicht, drinken op een nuchtere maag of tijdens het eten, het alcoholpercentage van je drankje …
  • Als je te diep in het glas hebt gekeken, volstaat een nachtje slapen niet altijd om de alcohol volledig uit je lichaam te krijgen. Denk daaraan als je de volgende ochtend de baan op moet.

Belgische bestuurders maar weinig hoffelijk?

Tot slot toont een Europese studie*** ook aan dat de Belgen de meest gestresseerde en verre van de hoffelijkste bestuurders van Europa zijn: onterecht toeteren, rechts inhalen, te snel rijden …

Conclusie

Wees altijd voorzichtig en hoffelijk achter het stuur.

Fijne reis!

*Resultaten 2018 van de ESRA-enquête (E-survey of Road users' Attitudes), een initiatief dat Vias Institute voor het eerst in 2015 nam in samenwerking met verschillende Europese verkeersveiligheidsorganisaties. Het doel is om elk jaar een internationale enquête af te nemen over verkeersveiligheid. Bron: april 2018, Le Soir, Paris Match en la Dernière Heure.

**Dit cijfer is louter indicatief. Het juiste bedrag wordt geval per geval bepaald.

***Enquête van de stichting Vinci Autoroutes in 11 landen, gecoördineerd door Vias Institute.

Bronnen:

abcverzekering.be

FOD Mobiliteit

Paris Match

Le Soir

Vias